Mijn verhaal...    (c) all rights reserved, Sjaak Tool

de achtergronden van mijn kunst

Jeugd

Mijn wortels liggen in Wadway, wat betekent: weiland aan de doorwaardbare plaats. Het is een klein dorpje midden in de Nederlandse Westfriese polder. De mensen in die gemeenschap zijn zeer onafhankelijk - in de 18e eeuw riepen ze zelfs de onafhankelijkheid uit en werd Wadway, gedurende een paar jaar of misschien wel decennia, een onafhankelijke republiek. Iets waar ik me mee kan identificeren, want ik ben ook een zeer onafhankelijke ziel.
Ik heb goede herinneringen aan het leven op het platteland. Als mijn broer en ik met mijn vader op het land waren, vroeg hij vaak: Hoeveel kerktorens zie je? We draaiden ons langzaam om en keken rond, alle kerktorens tellend. Meestal kwamen we tot 8, soms zelfs tot een stuk of 11, maar zelfs dan misten we er vaak een.

Delft

Na de middelbare school ben ik in Delft informatiekunde gaan studeren en zoals zoveel techniek studenten speelde ik op de middelbare school met technisch speelgoed zoals meccano of een elektronica bouwdoos. Aan de grote stad moest ik wel wennen maar gaandeweg vond ik mijn draai. Tijdens mijn studie heb ik veel aan toneel gedaan, hoe kon het ook anders? Delft was in die tijd een bloeiende theaterstad met veel amateurtoneel. Daarnaast ben ik lid geweest van de studentenvereniging "De Delftse Zwervers".

Vrije Academie

Om mijn creatieve kant de ruimte te geven besloot ik om verder te gaan in de beeldende kunst en ben in de 80'er jaren deelnemer geweest aan de Vrije Academie in Den Haag. Deze academie is in 1947 opgezet door Livinus van de Bundt naar voorbeeld van de Bauhaus Academie in Weimar. Van de Bundt ging uit van een andere manier om tot artistieke rijping te komen dan de toen, en nog steeds, gebruikelijke manier. Artistieke vorming vindt niet plaats via onderwijs, uitmondend in een eindexamen, maar via dialoog, zelfreflectie, eigenzinnigheid, zelfstandigheid en een constructieve houding naar de samenleving toe. dialogue, self-reflection, individuality, independence and a constructive attitude towards society.

Ik spreek mijn dank uit aan Lex Wegchelaar mijn leraar conceptuele kunst ik noem ook Rudie Rooijakkers en Philip Peters.

Onderwijs

Dat ik met de beeldende kunst niet zo gemakkelijk mijn brood zou kunnen verdienen werd mij na verloop van tijd wel duidelijk. Daarom heb ik een bijbaantje gezocht en al snel werkte ik part-time als docent in het volwassenonderwijs. Van het lesgeven heb ik mijn vak gemaakt en ik heb een succesvolle carrière van bijna 35 jaar gehad. Ik heb met veel plezier gewerkt als docent bij de economische studies van de Hogeschool van Amsterdam. Daarvoor heb ik gewerkt op de Haagse Hogeschool, de Technische Universiteit en het Institute of Social Studies.

fotografie

I laidOp de Vrije Academie heb ik de basis gelegd voor mijn fotografie. Mijn voorliefde voor de natuur stamt uit mijn jeugd. Op het platteland van Noord-Holland kon ik eindeloos genieten van de weidse, bijna lege landschappen. Een andere invloed op mijn fotografie is de abstracte kunst uit het begin van de vorige eeuw. Bijvoorbeeld van Klee, Kandinsky, Chagal en Mondriaan. Daarnaast ben ik ook gefascineerd door de chaostheorie. Deze vernieuwende theorie over de natuur uit het begin van de jaren negentig heeft mooie en spannende beelden voorgebracht. Ik heb mijn foto's tentoongesteld op de Technische Universiteit, het Institute of Social Studies en het Ministerie van Economische Zaken.

Pensioen

Nu ik met pensioen ben heb ik mijn liefde voor kunst en fotografie voortvarend opgepakt en heb regelmatig tentoonstellingen. Ook ben ik lid van de Capelse Kunstkring geworden.